לוגואים בעולם המודרני

השבוע עזרתי לחבר לעצב לוגו לעסק החדש שלו והתעורר אצלנו ויכוח. הטענה שלי הייתה שלוגואים כיום הולכים לכיוון מאוד מינימליסטי. כל החברות הגדולות שעושות Re-branding משנות את הלוגו שלהן לאחד נקי, פשוט, לא מתחכם ובצבע אחיד. הלוגו צריך לבטא באופן חזותי את מטרת החברה, אבל באופן סמלי בלבד. 

לאחר שהסתיימה השיחה, מצאתי בGoogle תמונות המשקפות את האבולוציה של לוגואים של חברות מוכרות ונראה היה כי צדקתי. החברות הגדולות הבינו כנראה, כי מינימליזם הוא הדרך לייצוג חזותי נכון, ויותר מכך- ייצוג שמוֹכֵר. 

במאמרו של אדולף לוס, "דיבור לריק למרות הכל", הוא טוען כי אנשים יחושו בשנייה, שקישוטים, מקצועיים כשיהיו, הם אינם אלא צבע שמן על עץ. דבר לא חומק מהמוח האנושי שיודע שמוצר צריך לשרת את המטרה לשמה הוא נועד ואין סיבה להפוך אותו למה שהוא לא.

בחברות הגדולות (כמו מייקרוסופט לדוגמא) הבינו, שאם הלוגו הוא ייצוג של חלון, ואם הלוגואים "חיים" ברשתות, הלוגו לא צריך לדמות חלון שהוא אמיתי, אלא רק לתת קונוטציה לכך. המוח האנושי מבין שמדובר בחלון, ובו זמנית לא מרגיש שעובדים עליו, כי הרי זה לא חלון אמיתי וגם לא צריך להיות!

השאלה העיקרית שנשאלת כשמגיעים לבניית מוצר כלשהו תהיה, תמיד, מה המטרה שלו?

הזרם המינימליסטי מתייחס לצמצום בדימוי החזותי, בצבעים ובמאמץ תוך ויתור על התייחסות מקורית. וכך לדוגמא, האדריכלות המינימליסטית שואפת לבטל את הקישוטיות ולהגיע לעיצוב אסתטי באמצעים מינימליסטיים. היא מתאפיינת בצורות בסיסיות וגאומטריות ומיעוט של קווים ופרטים. המבנים שואפים להיראות כצורות התלת ממדיות הפשוטות והטהורות ביותר. הם שואפים למלא מטרה אחת בלבד, שהיא להיות מה שהמבנה נועד שהוא יהיה. הפונקציונליות שלו תבוא לפני הכל, ולאחר שימלאו את המטרה הזו, כל דבר אחר נוסף הוא מיותר.

באותו האופן, הלוגו של כל חברה צריך להוות "טביעת זיהוי" בעבורה, שתהיה קלה ופשוטה לזיכרון- וזו המטרה היחידה שעליו למלא. כאשר החברות השונות הבינו שזו המטרה הנכספת, כל שלל הקישוטים ירדו ונותר ייצוג גולמי בלבד.

האם מינימליזם הוא טרנד בלבד, או ההבנה שייצוג פשוט מוֹכֵר יותר ומקנה ללקוח תחושה נוחה יותר מבחינה חזותית? יכול להיות שכמו שבגדים משנות ה-70 חוזרים אלינו היום ומכנסי פדלפון הפכו להיות אופנתיים שוב, סופו של כל ייצוג חזותי להפוך לטרנד. אולי בעוד עשור נראה לוגואים שחוזרים להיות תלת מימדיים בעלי צבעים נועזים. 

בכל מקרה, כשמעצבים לוגו בימים אלו, חשוב ללכת עם הטרנד הקיים. אולי מכורח זה אנחנו ממלאים מטרה אחת בלבד שתואמת בהחלט לטענה של הזרם המינימליסטי- הפונקציונליות מגיעה לפני הכל, ואם המטרה היא ליצור לוגו שמשרת את החברה, והוא קל ופשוט לזיכרון, לא משנה אם הוא בעל חזות מינימליסטית או לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליאור קמחי
ליאור קמחי

נעים להכיר :) אני ליאור קמחי,
בהכשרתי אני מהנדסת תעשייה וניהול ובעלת תואר שני בעיצוב.
מעצבת, יוצרת גרפית וממתגת עסקים.
בסטודיו אני עוזרת לבעלי עסקים ליצור את האסתטיקה הויזואלית של העסקים שלהם,
עם דגש רב למהות וערכי העסק שלהם.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

צ'ק ליסט לבניית אתר – לבעלות עסקים
פלטפורמות שונות לבניית אתרים ומה עדיף לך, אלמנטור או וויקס?
איך בינה מלאכותית (AI) עוזרת לנו ליצור לוגו ושפה עיצובית
דילוג לתוכן