לאחרונה עולות הרבה שאלות בקרב מעצבים גרפיים על שימוש במערכות בינה מלאכותית בתהליכי עיצוב- האם זה אתי? האם המערכות יחליפו אותנו יום אחד והמקצוע שלנו יהיה מיותר? האם לקוחות יעברו לעצב לעצמם ישירות דרך המערכת? כחלק מתהליך העיצוב של מיתוג ללקוחות שלי, התנסיתי קצת ביצירה במערכת ה-AI מידג'רני (Midjourney). בכתבה הזו אשתף במסקנות שלי 🙂
נתחיל מההתחלה-
מה היא בינה מלאכותית?
בינה מלאכותית היא תחום במחשבים המפתח מכונות חכמות שנועדו לחקות את הליך המחשבה של בני האדם. המערכת פותחה כך שתוכל לזהות דפוסים ולכן היא כל הזמן משפרת את עצמה. בתוך הקטגוריה הזו נכנסת מערכת מידג'רני, מערכת המחוללת תמונות וניזונה ממאגר עצום של תמונות שונות. למערכת מכניסים Prompt- שורת טקסט לחיפוש, כמו שאנחנו מחפשים בגוגל. בשורת החיפוש הזו אני מגדירה את התמונה שאני ארצה שתחולל עבורי, עם פרמטרים כגון צבעוניות, סגנון, ומה יש בתמונה בפועל.
התוצרים יפהפיים, ללא ספק. התמונות מאוד עשירות, המערכת יודעת ליצור תמונות בסגנונות כל כך שונים ורחוקים.
האם ניתן לקחת אלמנטים מהמערכת כמו שהם?
על פי מידג'רני- בשימוש חינמי במערכת (לדעתי כבר נחסם) לא ניתן להשתמש בתמונות לצורך מסחרי.
במנוי בתשלום- כן, ניתן לעשות כל מה שתרצו, אבל ויש כאן אבל גדול- ישנן דמויות המוגנות בזכויות יוצרים ולכן, אם יצרת לוגו בדמותו של "פו הדוב" לדוגמא, המוגן בזכויות יוצרים מטעם עצמו, אסור לעשות שימוש בתמונה באופן מסחרי, ולכן- האחריות היא על המשתמש בלבד!
חסרונות השימוש במערכת מידג'רני
- קשה מאוד להמיר את מה שאנחנו מדמיינים לכדי שורת חיפוש. לשם כתיבת שורת חיפוש מתאימה, נדרש מחקר מאוד מעמיק הקודם לשימוש במערכת. גם אם נראה לנו שתיארנו את מה שרצינו- התוצאה יוצאת יפה מאוד, אך גם רחוקה מאוד ממה שהיה לנו בראש.
- התאמת תמונות היא קשה, מאוד קשה לייצר וריאציות מתמונות שנוצרו. לדוגמה בתמונה כאן- להוריד איור של לימון. ניסיתי כל כך הרבה ולא משנה מה עשיתי הלימון נשאר, אולי הוחלף בתפוח… נדרשת עבודת עריכה על התמונה לאחר מכן כדי להתאים אותה (פעולות אלו כבר דורשות שימוש בפוטושופ או כלי עריכה אחר).
- המערכת מוזנת מתמונות שהוזנו אליה ממאגרים שונים, אולי גם מתמונות הקיימות ברשת, והיא מנסה לחפש דפוסים קיימים… לכן- כשניסיתי ליצור לוגו וכתבתי בשורת החיפוש "לוגו", התוצאות שהגיעו היו מאוד בנאליות. לא תואמות את סגנון היצירה שלי, חסרות ייחוד. מאוד הזכירו אייקונים גנריים הקיימים במאגר העזרים שלי. כבר היום קיימות מערכת כמו "לוקה" שמייצרות לוגואים הניתנים לעריכה בעזרת בינה מלאכותית, אך התוצאות הן, גנריות. יש אנשים שזה מתאים להם ומספק אותם ברמת התוצאה, ויש עסקים שלא.
- כל התמונות במערכת הן לא וקטוריות. גרפיקה וקטורית היא גרפיקה שניתנת להגדלה או הקטנה ככל שארצה כאשר היא עצמה לא נפגעת (נראית חדה בכל גודל). לוגו הוא אלמנט שחייב להיות וקטורי כדי להתאים לכל שימוש שהלקוחה תרצה ולכן- אי אפשר לבצע שימוש בלוגואים כמו שהם הישר מהמערכת, יש צורך לבצע המרה.
היתרונות בשימוש במערכת מידג'רני
בתור מעצבת וממתגת עסקים, אני מחפשת השראה. לפעמים היא מגיעה מלוח ההשראה של הלקוחה, לפעמים ממני, ולפעמים ממאגרים אחרים ולכן, בתהליך היצירה של הלוגו ללקוחה שלי, השתמשתי במידג'רני לחיפוש השראה. ידעתי איזה אלמנטים אני רוצה להכניס ללוגו וביצעתי חיפושים מתאימים כדי לקבל השראה צורנית (באותה המידה שהייתי מחפשת השראה בפינטרסט). מהתוצאות שהגיעו אכן קיבלתי השראה והרכבתי אלמנט ייחודי שלא קיים בשום מקום.
ניתן לקבל גם השראה לבחירת צבעים, לדוגמא אם אחפש תמונות באווירה מסוימת ולאחר מכן אתרגם אותם לפלטת צבעים המתאימה לי לפרויקט.
ראיתי אנשים שמנסים לעצב גם אתר אינטרנט למוצר או לשירות על ידי המערכת. למרות זאת, כל הניסיונות שלי לכך כשלו ולא מצאתי עיצוב התואם את הסגנון העיצובי של הלקוחה או שהיה קרוב מספיק כדי לקחת ממנו אלמנטים (וגם אם כן יש צורך להתאים את העיצוב לתוכן, לתמונות, למוצר עצמו).
מה אני צופה לעתיד בשימוש במערכות AI בעיצוב גרפי?
היכולות של המערכות האלה מדהימות, אני בתור מעצבת גרפית רותמת אותם לשימושי ומכניסה אותם לסל הכלים שלי, כמאגר השראה. האם יום אחד הם יחליפו אותנו? אולי, או אולי יהפכו לכלי עזר מטורף למעצבים הרוצים לייצר לוחות השראה, לחסוך זמן עבודה, לאשר כיוונים עיצוביים לפני ביצוע בפועל. ובוודאות – מי שלא יתקדם יחד עם הטכנולוגיה יישאר מאחור.